RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
Tarikh :
22.02.2012
Tahun :
Enam Inovatif (6 I)
Masa : 10.40
am -11.40 am
Tema :
Kesihatan
Tajuk : Gaya
Hidup Sihat
Fokus
Utama :
7.2 Membaca
dan mengenalpasti perkataan pelbagai jenis ayat tanya dan
gaya bahasa yang terdapat dalam
teks sastera dan bukan sastera yang
dapat membawa kesan tertenu.
Aras
2
(i) Memilih ayat yang
memberikan kesan dalam teks, prosa, dan puisi
dengan
menyatakan alasan.
Fokus Sampingan:
8.2 Membina
dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu
penulisan
teks tentang sesuatu tajuk..
Aras
2
(ii) Membina
perenggan dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat
majmuk.
Objektif :
Pada akhir pelajaran, murid dapat:-
1. Bercerita
tentang sesuatu perkara semula dengan menggunakan perkataan sendiri.
2. Menulis
jawapan pemahaman berdasarkan bahan bacaan.
3. Membina ayat tunggal dan
ayat majmuk berdasarkan tajuk.
Kemahiran Bahasa :
Kemahiran menulis,
Kemahiran membaca,
Kemahiran mendengar dan
Kemahiran bertutur.
Sistem
Bahasa :
Tatabahasa : Tanda baca
Tatabahasa : Tanda baca
Kosa Kata : Rekreasi,
diabetes, berjoging.
Pengisian Kurikulum :
Ilmu -
Sains dan kesihatan
Kewarganegaraan.
Nilai Murni -
Bertanggungjawab dan kesyukuran.
Peraturan sosiobudaya :
-
Budaya mencintai kebersihan dan
keceriaan
-
Kata sapaan yang santun
Kemahiran Bernilai
Tambah :-
1 Kemahiran
Berfikir – Membuat kesimpulan
2. Kemahiran Teknologi
Maklumat dan Komunikasi – Mengakses maklumat
3. Kemahiran Belajar Cara
Belajar – merujuki sumber, membaca pantas
4. Pembelajaran
Konstruktivisme
Bahan Bantu Mengajar:
- Kamus
Dewan, , LCD, Komputer,
Lembaran
Kerja, Petikan,
Pengetahuan Sedia Ada:
-
Murid sedang belajar di sekolah berkenaan.
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
- Gambar tunggal – Aktiviti di
taman rekreasi
- Guru bersoal jawab dengan murid
tentang
gambar
tersebut
|
BBM: CD-ROM,
Komputer,
LCD
|
Langkah 1
( 10 minit )
|
- Murid membaca teks pendek berkaitan
dengan aktiviti di taman rekreasi
yang diedarkan
oleh guru.
- Membaca teks dengan intonasi yang kuat
dan memahaminya.
- Guru bersoal jawab dengan murid
berkaitan maklumat yang terdapat
dalam
teks.
|
Petikan teks
Verbal linguistik
|
Langkah 2
( 15 minit )
|
- membahagikan
murid kepada lima kumpulan.
- Setiap kumpulan dikehendaki mencari isi penting
dalam petikan
yang dibaca dan mengumpul tanda
baca yang
terdapat dalam petikan tersebut.
- Ketua kumpulan diwajibkan
membentangkan
hasil perbincangan dalam
kumpulannya di
hadapan kelas.
|
Belajar cara belajar
Konstruktivisme
Interpersonal
Verbal Linguistik
BBM : Kertas mahjung,
pen
Marker
KBT : Membuat kesimpulan
|
Langkah 3
( 15 minit )
|
Mencatat isi penting
- Murid masih lagi dalam kumpulan.
- Setiap kumpulan diberi gambar berisiri mengenai
aktiviti di
taman permainan.
- Setiap kumpulan dikehendaki menuliskan isi
penting
berkaitan gambar yang diberi.
- wakil kumpulan dikehendaki membacakan isi
penting yang
telah ditulis di hadapan kelas.
|
Interpersonal
Verbal Linguistik
Kontruktivisme
BCB
BBM : gambar bersiri
|
Langkah 4
( 15 minit )
|
Latihan
- Murid dikehendaki menuliskan
karangan “ Gaya
Hidup Sihat” berdasarkan gambar yang
disediakan.
- Guru menjalankan aktiviti pengukuhan dengan
merumuskan
semula isi pembelajaran
- Murid dikehendaki mengumpul karangan mereka
untuk disemak
oleh guru.
|
Lembaran Kerja
|
rph yang berguna untuk rujukan guru-guru
BalasPadam