RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
Tarikh :
21.02.2011
Tahun :
Enam Bestari(6 B)
Masa : 10.45
am -11.45 am
Tema : Sekolah
Tajuk : Sekolahku
Ceria
Fokus
Utama :
5.1 membaca
kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi
yang
betul, memahami perkataan yang dibaca.
Aras
3
(i) Membaca teks dengan sebutan
dan intonasi yang
betul.
Fokus Sampingan:
1.2 Bertanya
dan menjawab sesuatu perkara secara bertatasusila.
Aras
1
(ii) Mengajukan
soalan yang menggunakan kata tanya dan tanpa kata
tanya untuk mendapatkan huraian dan penerangan.
Objektif :
Pada akhir pelajaran, murid dapat:-
1. Mengajukan
soalan yang menggunakan kata tanya dan tanpa menggunakan kata Tanya.
2. Memberikan
arahan serta menyampaikan pesanan dengan menggunakan intonasi
yang betul dan bersopan
3. Membaca teks dengan sebutan
dan intonasi yang betul
4. Menghuraikan isi
utama dan isi sampingan yang terdapat dalam teks.
Kemahiran Bahasa :
Kemahiran menulis,
Kemahiran membaca,
Kemahiran mendengar dan
Kemahiran bertutur.
Sistem
Bahasa :
Tatabahasa : Kata tanya, kata arah
Tatabahasa : Kata tanya, kata arah
Kosa Kata : dermawan,
dimanfaaatkan, disarankan, ditemukannya,
dititikberatkan,
fenomena.
Pengisian Kurikulum :
Ilmu -
Kajian Tempatan, Pendidikan Agama Islam,Pendidikan Sivik dan
Kewarganegaraan.
Nilai
Murni - Kebersihan fizikal dan mental,
kerjasama, semangat
berpasukan,
kerajinan, gotong-royong.
Peraturan sosiobudaya :
=
Budaya mencintai kebersihan dan keceriaan
=
Kata sapaan yang santun
Kemahiran Bernilai
Tambah :-
1 Kemahiran
Berfikir – Menentukan urutan, menjana idea, merumus, mentafsir
2. Kemahiran Teknologi
Maklumat dan Komunikasi – Mengakses maklumat
3. Kemahiran Belajar Cara
Belajar – merujuki sumber, membaca pantas
4. Pembelajaran
Konstruktivisme
5. Kecergasan pelbagai –
verbal linguistic, interpersonal
Bahan Bantu Mengajar:
- Kamus
Dewan, CD-ROM, Laman web, LCD, Komputer,
Lembaran
Kerja, Petikan, kertas mahjung, pen marker.
Pengetahuan Sedia Ada:
Murid sedang belajar di sekolah
berkenaan.
Berikut adalah langkah-langkah yang sesuai untuk
pengajaran tatabahasa dalam Bahasa Melayu bagi murid tahun enam ;
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
- Tayang video - sebuah sekolah
yang
sangat ceria
- Guru bersoal jawab dengan murid
tentang
tayangan
tersebut
|
KBT:Verbal Linguistik
BBM: CD-ROM,
Komputer,
LCD
|
Langkah 1
( 10 minit )
|
- Murid membaca teks pendek berkaitan
dengan keceriaan sekolah yang
diedarkan
oleh guru.
- Membaca teks dengan intonasi yang kuat
dan memahaminya.
- Guru bersoal jawab dengan murid
berkaitan maklumat yang terdapat
dalam
teks(isi petikan dan kata tanya) .
|
Petikan teks
Verbal linguistik
|
Langkah 2
( 15 minit )
|
-membahagikan murid kepada lima
kumpulan.
-Setiap kumpulan dikehendaki mencari isi penting dalam
petikan yang dibaca dan mengumpul kata tanya dalam petikan tersebut.
-Ketua kumpulan diwajibkan
membentangkan hasil perbincangan dalam kumpulannya di
hadapan kelas.
|
Belajar cara belajar
Konstruktivisme
Interpersonal
Verbal Linguistik
BBM : Kertas mahjung,
pen
Marker
KBT : Kerjasama,
Semangat
berpasukan
|
Langkah 3
( 15 minit )
|
Permainan tatabahasa
-Murid masih lagi dalam kumpulan.
-Setiap kumpulan dikehendaki membina lima kata tanya.
-Setiap kumpulan akan bersoaljawab antara
kumpulan.Contoh kumpulan A akan bertanya kepada kumpulan B.
*Setiap soalan yang dibina mestilah berkaitan dengan
keceriaan sekolah.
-Setiap kumpulan boleh mengakseskan laman web yang
diberikan oleh guru
|
ICT
Interpersonal
Verbal Linguistik
Kontruktivisme
BCB
BBM :Komputer , laman
web
|
Langkah 4
( 10 minit )
|
Latihan
- Murid merujuk laman web yang
disediakan untuk
menulis latihan
-Guru menjalankan aktiviti pengukuhan
Dengan merumuskan semula isi
pembelajaran
- Murid diminta membina ayat –
ayat berdasarkan simulasi video
tersebut.
|
Lembaran Kerja
Rujukan URL :
http:\\www.learner-
drivers.net/
information/tjunctions
.htm
Laman web
|
Penutup
( 5 minit )
|
-Meminta semua murid membersihkan kelas sebagai tanda
sokongan untuk keceriaan kelas dan sekolah.
|
KBT:Kerajinan,kerjasma
Bergotong-royong
|
Refleksi :
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan